8/19/2013

Zout, Zouter, Zouts!





We zijn nu ongeveer 2 weken bezig met ons dieet. Geen E-nummers geen gluten en geen zuivel. Het gaat mij eigenlijk best wel goed af, maar toch heb ik het soms nog best wel moeilijk.

Zoals jullie misschien wel hebben gelezen ben ik een echte zoetekauw en dat niet alleen, ik ben ook nog eens gek op zout. Ik denk dat dat mijn grootse verslaving is, vooral kruiden zout. Het begon al heel jong, als kind at ik graag tomaten met zout. Nu zou ik bijna alles wel met zout kunnen eten. Ik gooi ook vaak wat extra zout op iets wat al zout is denk aan chips, patat en popcorn (hier kan Joya ook over mee praten ;-)). Ik hoor sommige mensen al denken bah! Maar ik denk ook dat het voor sommige mensen heel herkenbaar is.

Zout eten is ook echt wat ik mis, vooral in de avond. Overdag gaat het me eigenlijk best wel goed af. Ik drink veel water en thee. Probeer goed op mijn eten te letten en vooral niet overal extra zout op te gooien. Ik kreeg vandaag ook voor het eerst een complimentje op m'n werk "Hey Roos ben je afgevallen? Ik zie het in je gezicht". Natuurlijk voelt dat super! Maar het lijkt alsof er in de avond het eet monster in me naar boven komt. Ik heb dan z'n trek in lekkere (zoute) dingen dat ik het liefst alle keuken kastje af zou willen gaan om wat eetbaars te zoeken. Gelukkig heb ik niet veel ongezond eten in huis dus kan ik ook niet snel de fout in gaan.


Toch vind ik het raar dat ik altijd in de avond zulke eetbuien heb. Zou dat komen door mijn biologische klok dat mijn lichaam schreeuwt om dingen die niet mogen? Of misschien omdat ik overdag druk bezig ben en in de avond meer tijd heb om erover na te denken? Hebben meer mensen hier last van? En hoe hou je het vol om niet te smokkelen? Voor mij is een goede houvast mijn doel, mijn gezondheid. Want TE veel van alles is nooit goed. Je wilt uiteindelijk een doel bereiken. Mijn doel is buiten mijn gezondheid om ook afvallen. Ik ben nooit echt slank geweest, ik heb sinds mijn puberteit altijd billen en borsten gehad. Daarnaast ben ik maar 1,60 en lijk ik dus sneller fors door mijn billen en borsten. Ik hoef geen 10 kilo af te vallen, maar het mag van mij allemaal wel wat "strakker".

Ik hoop dat ik deze levensstijl vol houd en uiteindelijk mijn doelen bereik. Ik merk wel dat ik nu meer energie heb en beter in mijn vel zit. Dus ook al val ik niet af is het voor mij toch al een hele vooruit gang. 

Hoe doen jullie dat met jullie verslavingen? Kunnen jullie jezelf onder controle houden of komt er net als bij mij af en toe een eet monster naar boven? Laat een reactie achter op deze blog of op onze Facebook pagina. 



Don't think it, Face it!

XOXO
Roos

4 opmerkingen:

  1. Hee Roos,

    Ik herken het wel. Zelf betrap ik me er ook op om regelmatig (extra) zout te gebruiken.......ik heb misschien wel een tip voor de popcorn....in een boek over glutenvrij-eten stond als snack zelfgemaakte popcorn. En om ipv zout kurkuma-poeder en beetje chili poeder erover te strooien.
    Dus gelijk geprobeerd en het is erg lekker (spicy!) en geen zout nodig.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Wendy,

    Wat leuk dat je reageert! Erg he die zout verslaving. Ik ga het is proberen die popcorn. Waar kan je die kurkuma poeder halen? Dankjewel voor je leuke tip!

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Wendy,

    Wat leuk dat je reageert! Erg he die zout verslaving. Ik ga het is proberen die popcorn. Waar kan je die kurkuma poeder halen? Dankjewel voor je leuke tip!

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Roos,
    Ooooo nee ik heb het verkeerde kruid genoemd. Het moet zijn Komijnzaad (Djinten gemalen) whoeps SORRY!
    Maar dit is het dus echt. (tsja, begint ook met een K zullen we maar zeggen)
    Komijnzaad (of gemalen djinten) kan je gewoon bij de AH halen of bij een toko.
    Het smaakt echt lekker, mijn dochtertje van 4 vind het ook lekker erop.
    Ben benieuwd wat je er van vind!

    BeantwoordenVerwijderen