8/09/2013

ROD - Bananen pannenkoeken

Vandaag in Recept of the Day (ROD) een recept voor bananen pannenkoeken! Ik heb nooit veel gesnoept. Mijn moeder zei vroeger altijd als ik om iets lekkers vroeg: 'Hier heb je een appel'. En zo heb ik altijd geleerd dat fruit of groenten 'iets lekkers' zijn. Toch heb ik een hele grote zwakte voor één bepaalde gifbom.. Cola.. Cola.. En nog eens cola.. Geen light of zero, nee gewone cola, zonder ijs, met een citroen schijfje. Daar mag je me altijd voor wakker maken. Zeker nu ik helemaal geen cola meer drink.
Geen zin om een heel verhaal te lezen? Scroll dan naar beneden voor het recept!

Sinds de start van onze veranderingen bijna 2 weken geleden heb ik cola volledig afgezworen. Water vind ik echt geen bal aan en ik smokkel nog wel eens met een glas frisdrank, maar geen cola meer. Daar kan ik als een echte junkie namelijk niet maar één glas van drinken. Nu merk ik dat mijn lichaam de hele dag schreeuwt om iets lekkers. 'Suiker! Ik wil suiker! Koek, snoep, chocola, taart!' Ik weet niet wat me overkomt! Dit heb ik nog nooit zo gevoeld. Waarschijnlijk omdat ik altijd in mijn ongezonde suiker behoefte voldeed met liters cola.

In eerste instantie was ik van plan om cold turkey af te kicken van alle zoetigheid. Overigens kom ik steeds meer tot de conclusie dat dit voor mij niet gaat werken. Door helemaal geen suiker en zoetigheid meer binnen te krijgen wordt mijn drang naar cola alleen maar groter en ik ben bang voor een terugval van dramatische proporties. (Jup ik kan goed overdrijven!) Toen ik stopte met cola drinken heb ik een week lang met zware hoofdpijn gelopen en dat wil ik nooit meer. 

Daarom besloot ik vandaag om mezelf te verwennen met iets lekkers! Pannenkoeken! Daar had ik echt zin in! Even gegoogled naar een gluten en zuivel vrij recept en binnen no time was Bram (mijn man) onderweg naar de supermarkt voor de ingrediënten. Ik gruwel van bananen, maar heb vroeger wel eens gebakken banaan gegeten en dat vond ik toen niet geheel onsmakelijk. En je moet alles een keer geprobeerd hebben toch? Ik heb zeker niet de illusie dat dit een gezond recept is, maar als je op zoek bent naar een lekkere, zoete verwen maaltijd denk ik dat dit nog altijd beter is dan iets waar wel gluten en zuivel inzitten. En af en toe moeten we ook gewoon even lekker genieten toch?

ROD 
Bananen pannenkoeken:

Wij hebben nogal veel pannenkoeken gemaakt, maar je kan het recept makkelijk halveren.

Wat heb je nodig?
• 2 bananen
• 4 eieren
• 3 el kokosolie
• Snufje zout
• 1/2 tl baking soda (verkrijgbaar bij de drogist onder de naam zuiveringszout)
• 1/2 tl kaneel (meer of minder afhankelijk van jouw eigen smaak)

Wat moet je doen?
Doe alles in een blender en blend tot een egale mix. Je kan de banaan ook prakken met een vork en vervolgens alle ingrediënten erdoor mengen, maar ik wilde voorkomen dat er echt stukjes banaan in zaten. 
Vervolgens bak je de pannenkoeken op laag vuur in een koekenpan met wat kokosolie. 
Tip: houdt de pannenkoeken klein! De structuur is vrij slap en ze zijn daardoor moeilijker om te draaien.
Ik heb de pannenkoeken gebakken met een deksel op de pan, dit ging super. Even kort omdraaien en ze zijn klaar. Wel worden ze heel snel donker, maar ik denk dat dat hoort. Heb van alles geprobeerd maar nog voor ze gaar waren hadden ze al een vrij donkere kleur. (Ik ben absoluut geen keukenprinses dus misschien dat ik toch iets raars heb gedaan! Tips zijn altijd welkom.)

Hoe smaakt het?
Verbazingwekkend genoeg vond ik ze nog lekker ook! Je proeft natuurlijk dat ze van banaan zijn gemaakt, maar door de kaneel is de smaak niet heel overheersend. Wij hebben de pannenkoeken nog extra bekleed met fruit, honing en jam. Ja het was een suikerbom! Maar zo lekker! Dit had ik echt weer even nodig. 

Natuurlijk is dit niet de perfecte maaltijd, maar ach.. Het is in ieder geval een stuk beter dan een liter cola wegdrinken. Geen gluten, geen zuivel, geen E-nummers, dus het valt in de lijn van onze visie en ook daarin heb je natuurlijk goede en minder goede recepten!

Wat eet jij als je behoefte hebt aan iets lekkers/zoets? 

Don't think it, face it!

XOXO
Joya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten