8/08/2013

Snelle smoothies on a budget

Van smoothies word ik echt blij! Ik ben eigenlijk een vrij slechte tot dramatisch slechte eter. Vroeger kon ik het zo een dag 'vergeten' en om 22.00 uur bedenken: 'Goh, misschien moet ik eens wat eten vandaag.' Een smoothie daarentegen vind ik altijd lekker. Lekker veel vers fruit, een beetje honing en wat groenten. Hartstikke gezond toch? Of toch niet zo?


Zoals wel vaker sinds onze zoektocht naar een gezonde leefstijl bleken mijn huidige 'gezonde' maaltijden helemaal niet zo gezond te zijn! En ik maar denken dat ik zo goed bezig was met m'n fruitshakes! (Met vaak nog yoghurt erin ook!) Shocking!!!
Volgende week schrijf ik een informatief artikel met daarin waarom fruitshakes niet zo gezond zijn als we denken. Wat voor nu belangrijk is om te onthouden zijn de volgende punten:

Veel groen in een shake!! (Spinazie niet vaker dan 1 keer per week ivm nitriet.)
Vergeet de vetten niet! (Kokosolie, avocado, noten etc.)
In geval van fruit alleen zure vruchten! (Zure appels, sinaasappel, grapefruit, aardbei etc.)
Superfoods zijn een goede toevoeging, maar geen must! (Rauwe cacao, goji bessen, lucuma poeder, chiazaden etc.)

Om er zeker van te zijn dat ik de fruitsuikers in de shake neutraliseer neem ik altijd nog een extra handje ongebrande, ongezouten noten. Hierover later meer info.

Fruit en groenten zijn niet altijd even goedkoop en zeker niet de biologische varianten. Daarom kies ik ervoor om fruit en groenten in de aanbieding te kopen en vervolgens in te vriezen! Niet alleen ideaal ivm de houdbaarheid, maar het scheelt ook een hoop werk. 

Wat ik namelijk doe is kant en klare shake zakjes in vriezen! 1 dag snijd ik veel fruit en groenten en verdeel dit over kleine vriezer zakjes. Ik geloof dat fruit tot wel 8-12 maanden goed blijft in de vriezer, maar zo lang liggen de zakjes er sowieso nooit. Als ik een shake wil haal ik een zakje uit de vriezer, gooi het bevroren in de blender, water, kokosolie en wat superfoods erbij en blenden maar! Nog een pluspunt: je hebt altijd ijskoude shakes!

Nou meen ik laatst ergens gelezen te hebben dat je het beste gebruik kan maken van BPA vrije producten. BPA is een giftige stof die in plastic voor komt en dan in het eten zou kunnen trekken. In Nederland zijn er, tenminste dat wordt ons verteld/wijsgemaakt, hele strenge regels aan de toegestane hoeveelheid BPA in producten. Ik heb me nog niet verdiept in de gevaren van BPA en weet ook niet of ik dit niet een beetje te ver vind gaan om ook nog speciale zakjes aan te schaffen. Maar ook hierover later zeker meer!

De zakjes die ik nu nog in de vriezer heb zijn nog van de ongezonde, onwetende tijd, dus ik doe er als ze uit de vriezer komen nog wat groen etc bij. Toch weer dat (gierige) Nederlandse in me dat het zonde vind om weg te gooien!

Heb jij nog tips voor gezonde lekkere smoothies?

Don't think it, Face it!

XOXO
Joya

1 opmerking:

  1. Jaaaa, herkenning! Ik dacht ook altijd goed bezig te zijn met vers fruit en yoghurt enz enz.......helaas! Tijd voor een nieuwe invulling van o.a. smoothies.
    Wat een goede tip om het in te vriezen. Daar heb ik nog nooit bij stilgestaan! En over het waarom noten eten erna ben ik ook benieuwd.
    Blauwe bessen schijnen vallen ook onder 'zuur' fruit, toch?

    BeantwoordenVerwijderen