8/15/2013

ROD: Muesli repen

www.chickslovefood.com is echt een super fijne site als het gaat om lekkere en gezonde recepten. Ik heb weer eens rond gekeken en heb een recept gevonden om zelf gluten en suiker vrije, vegan muesli repen te maken.
Ik ben zelf niet wat je noemt een keuken prinses. Ik laat vaak wat aanbranden en doe vaak dingen op de gok (wat soms heel goed kan uitpakken maar soms ook wat minder hihi). Nu leek recept me heel erg lekker en (heel belangrijk) niet zo moeilijk.

Wat heb je nodig?
De producten

- 130 gram havervlokken.
- 60 gram gemengde, ongebrande en ongezouten noten en zaden (lijnzaad, sesamzaad, zonneboempitten of amandelnoten).
- 75 gram dadels (zorg dat er geen pitten in zitten).
- 2 eetlepels geraspte schil van een citroen.
- 1 eetlepel kaneel.
- 70 gram honing.
- 2 eetlepels water.
- 2 eetlepels kokosolie.
- 3 stukjes verse kokos.


Ik heb bijna alle producten bij de Albert Heijn kunnen kopen, alleen de amandelen en kokosolie had ik toevallig nog in huis en had ik gekocht bij de Tuinen. De dadels heb ik gekocht bij de Aldi.

Wat moet je doen?

- Verwarm de oven voor op 200 graden.
- Doe de haver, noten, zaden, dadels, citroenschil en kaneel in een blender en blend tot het een grove substantie is. (Ik heb dus geen blender in huis dus heb alles met de hand moeten hakken. Het ging heel erg goed, denk gewoon aan iets dat je heel erg boos maakt ;-))
Het notenmengsel voor en na
- Verwarm de honing in een pan tot deze vloeibaar is en doe dan de olie en het water erbij.
- Voeg daarna de honing bij het notenmengsel en roer het goed door zodat het een kleverige massa word.

- Doe daarna bakpapier in een bakblik en verdeel het muesli mengsel, zorg ervoor dat het gelijk verdeeld is.
- En dan hup voor 25-30 min de oven in.

Tadaaaa!!

- Als de muesli net uit de oven is, druk dan met een mes je vormpjes er al in.
- Laat het goed afkoelen.
- Zodra het goed afgekoeld is, kan je de stukjes goed snijden.

Ik was natuurlijk weer te ongeduldig en heb de muesli te snel gesneden. Dit was het resultaat:
Het smaakte er gelukkig niet minder door
Omdat ik echt een zoetekauw ben wou ik er nog wat extra's aan toevoegen. CHOCOLA!!


- Neem een biologische reep chocola (minimaal 70% cacao).
- Smelt deze in een pan.
- Doop daarna je musli mengsel door de chocola (doe dit niet te dik).
- Als laatst kan je er wat geraspte kokos boven op doen.

Tip: Smelt de chocola au bain marie en niet boven vuur (ik had het wel boven het vuur gedaan en je merkt dat je chocola toch minder goed smelt). Op het vuur kan de chocola snel verbranden en dat proef je terug. Best wel zonde van je lekker chocola!

Het eind resultaat:





Heerlijk voor bij de thee
Ik moet toegeven, voor de eerste keer is het best wel goed gelukt. Sommige dingen zou ik de volgende keer anders doen (zoals de chocola smelten), maar het smaakte echt niet verkeerd. Ik persoonlijk vond de stukjes zonder chocola toch lekkerder, maar van de chocolade muesli werd ook lekker gesnoept door mijn familie. Ik heb nog muesli over en heb het in de koekjes trommel bewaard. Ik kan daarom nog niet zeggen hoe lang ze goed blijven. Het was een hele leuke ervaring. Ik ben er ongeveer anderhalf uur mee bezig geweest, niet lang voor iets wat echt heel lekker en gezond is. De volgende keer gaat het waarschijnlijk een stuk sneller. Ik hoop dat ik jullie net zo enthousiast heb gemaakt als ik er zelf over ben! 

Hebben jullie zelf ook wel eens muesli repen gemaakt en waren die goed gelukt?

Don't think it, Face it!

XOXO
Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten