8/26/2013

Groepslessen

Mijn hele leven heb ik gedanst. Als klein meisje ben ik begonnen bij Dansacademie Lucia Marthas en daar heb ik met veel plezier tot mijn 15e gedanst. Vervolgens ben ik twee jaar cheerleader geweest van Amsterdam Admirals. Ook hier heb ik altijd erg van genoten, maar helaas werden de Admirals opgeheven en kwamen onze optredens, in onder andere de Amsterdam Arena, tot een einde. Omdat ik in verband met mijn gezondheid zelf niet meer uitvoerig kan dansen heb ik besloten me te gaan richten op het lesgeven. Op het moment geef ik verschillende danslessen en heb ik diploma's voor groepslessen als: Aerobic, Step en Bodyshape. Bij de meeste sportscholen is er een groot aanbod aan verschillende groepslessen, maar wat houden de lessen nou precies in? Vandaag heb ik van een aantal lessen wat inhoudelijke informatie geschreven. 


Er is een heel groot aanbod aan groepslessen en eens in de zoveel tijd komt er een nieuwe trend om de hoek kijken. Op veel sportscholen worden gestandaardiseerde lessen aangeboden van bijvoorbeeld Les Mills of Club Joy. Dit zijn programma's die wereldwijd gebruikt worden en over de hele wereld hetzelfde zijn. Of je nou in Nederland of in Amerika een bodypump les mee doet, de inhoud is altijd gelijk. De programma's worden door middel van cd en dvd elke drie maanden aangeleverd aan de docenten. De docenten leren de dvd uit hun hoofd en geven drie maanden lang dezelfde les. 

Veel mensen vinden het prettig om lange tijd dezelfde les te doen, zo hoeven ze zelf niet veel na te denken en kunnen ze na enige tijd de les moeiteloos mee doen. Hoewel ik me kan voorstellen dat het voor veel mensen fijn is, ben ik zelf niet heel erg fan van dit soort lessen. Ik word graag uitgedaagd en ben niet iemand die met het verstand op nul kan sporten. Ik denk dat dit ook te maken heeft met mijn dansachtergrond. Na twee lessen ken ik de choreo's bijna uit mijn hoofd en begin ik me te vervelen. Daarnaast vind ik het erg jammer dat er bij dit soort lessen niks wordt ingebracht door de instructeur zelf. Elke docent heeft een eigen stijl en dat maakt, vind ik, het juist zo leuk om bij verschillende docenten freestyle lessen te volgen. Begrijp me niet verkeerd! De lessen van Les Mills en Club Joy zijn absoluut van goede kwaliteit en voor veel mensen erg succesvol. Het is gewoon niet zo mijn ding.

Ik ga liever voor de freestyle lessen, oftewel lessen die voor 100% gemaakt zijn door de instructeur zelf. En dan het liefst elke week iets anders. Zelf geef ik op dit moment een freestyle step les bij sportschool Kenamju. Hoewel het soms best veel werk is om voor elke les een nieuwe choreo te maken geniet ik elke week weer van de les. In de step les kan ik ook mezelf uit blijven dagen om elke week weer een gave choreo op de beste manier op te bouwen. Verder geef ik Brazilian Dance, een les die veel lijkt om de welbekende Zumba lessen. Even lekker de heupjes los en lekker dansen!

Hieronder een overzichtje van een aantal lessen met een korte inhoudelijke uitleg.

BodyPump, Bodyshape

Deze lessen lijken qua inhoud veel op elkaar. Bodypump is het standaard programma van Les Mills en Bodyshape is een freestyle les waarbij de instructeur dus zelf de inhoud bepaald. In deze lessen wordt met verschillende materialen het hele lichaam versterkt. Denk hierbij aan barbells, steps, dumbells etc. Tijdens de lessen worden verschillende spier verstevigende oefeningen gedaan met relatief licht gewicht en veel herhalingen (Squats, Lunges, Sit ups, Push ups etc). Een bodyshape les is bij elke docent anders. De ene docent kiest ervoor om de eerste 20 minuten een warming-up te doen van Aerobics of Steps. De andere docent begint de les met een warming-up met oefeningen. 

BodyStep, Step

Bodystep is een conditionele les waarbij gebruikt gemaakt wordt van een step (ja ja, dat had je nog niet geraden he!). Een combinatie van spier verstevigende oefeningen en simpele passen op en rond om de step vullen deze les. Voor mensen die geen ervaring hebben met steppen kan dit een leuke les zijn. De passen zijn vrij simpel en er wordt niet gewerkt met lange choreografieën. 
Een gewone steples kan uiteenlopen van een bodystepachtige les tot een freestyle steples waarin verschillende choreografieën worden aangeleerd op en om de step. Step is een les die je echt meer dan één keer uit moet proberen. De aller eerste keer dat ik op een step stond wilde ik eigenlijk huilend de les uit lopen. Bah wat was het verschrikkelijk!! Dat stomme ding stond in de weg, ik kon de les niet volgen en snapte al helemaal niks van de choreografie. En nee het was geen gevorderde step, maar een basis step.. Op en af, Op en af.. Ik schaamde me dood! Toen ik vervolgens bij de AALO Step Docent weer het avontuur met de step aanging kwam ik er achter dat ik door had moeten zetten. In eerste instantie is de step echt een obstakel waar je bang voor bent. Maar als je eenmaal gewend bent aan de step en de basis passen kent, wordt het met de les makkelijker. Zelf vind ik freestyle step de leukste les die er is. Lekker draaien, springen en dansen met de step, heerlijk!

Brazilian Dance, Zumba

In deze les staan tropische muziekjes en vrolijke bewegingen centraal. Ook dit zijn lessen die bij elke docent weer volledig anders zijn. De ene docent richt zich meer op salsa, de ander meer op een hiphop versie van de Zuid-Amerikaanse dansstijlen. Zelf probeer ik in mijn lessen een beetje van alles mee te nemen, maar uiteindelijk doe ik toch vaak veel salsa, billen schudden en heupen draaien. In deze les wordt meestal gebruik gemaakt van niet te moeilijke choreografieën. Elke docent bepaald zelf hoe hij zijn of haar les invult. Meestal worden de nummers een aantal weken gedaan en dan vervangen. Zelf vind ik het prettig om niet te veel nieuwe nummers in één les te doen. Ik merk dat mensen het prettiger vinden om ook met hun verstand op nul bekende choreografieën te kunnen doen. Hoewel veel mensen denken dat ze voor deze lessen goed moeten kunnen dansen is dat echt onzin. Over het algemeen zijn de passen vrij simpel en wordt er in een nummer veel herhaalt. 

Spinning, RPM
Tsja wat kan ik er over zeggen. 50 minuten tot een uur op een fiets zitten terwijl er muziek aan staat. Nee hoor dat is flauw! RPM is het programma van Les Mills en Spinning is een freestyle les. In de lessen wordt gefietst, ja echt! Er wordt gebruik gemaakt van de weerstand van de fietsen om de intensiteit te variëren. Ik heb me laten vertellen dat het na drie lessen verslavend werkt, helaas is het mij nooit gelukt om 3 lessen mee te doen hihi. 

Er wordt vaak aan mij gevraagd hoe effectief de verschillende lessen zijn en voornamelijk hoeveel calorieën er worden verbrand. Nu is afvallen helaas niet zo simpel als mensen denken en bestaat het zeker niet alleen uit calorieën verbranden. Daarnaast heeft elk lichaam een andere stofwisseling en vind ik het dus onverantwoord om getallen te noemen. Op de posters van de groepslessen worden vaak hoge aantallen calorieën genoemd die je zou verbranden. Ik heb hier zo mijn twijfels bij. Los van het feit dat niemand weet hoe snel jouw lichaam calorieën verbrand, kunnen we zeker niks zeggen over jouw inzet. Doe je alle nummers voor de volle 100% mee of pauzeer je af en toe? Wat ik zelf heel erg merk sinds ik les geef is dat ik zelf in de groep veel minder hard werk dan wanneer ik voor de groep sta. Hoewel ik voor mijn gevoel altijd hard mijn best doe, merk ik dat ik voor de groep toch echt veel meer van mezelf geef. 

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar wat jouw doel is en welke les bij jouw doel aansluit. In een pump les ben je bijvoorbeeld heel gericht bezig met spieropbouw en conditie. Hierdoor gaan je spieren in rust meer verbanden waardoor je uiteindelijk in rust meer calorieën gaat verbranden. Klinkt ingewikkeld maar neem maar van mij aan als je wilt afvallen kan je beter voor een pump les kiezen dan bijvoorbeeld een spinning les. In een spinning les werk je voornamelijk aan je conditie. Je hartslag is hoog en in veel gevallen waarschijnlijk zelfs zo hoog dat je geen vet meer verband maar spiermassa. Ik zal jullie de theorie besparen maar bij een te hoge hartslag slaat je verbranding om van vet naar spier. Op de lange termijn betekend dit dat je ook in rust minder vet zou gaan verbranden, omdat je minder spiermassa hebt.

Nu is sporten natuurlijk altijd beter dan thuis op de bank zitten en niks doen. Maar als je echt gericht doelen wilt behalen raad ik je aan goed te informeren naar de soort training die aansluit bij jouw doelen. Onthoud dat er binnen de sport, net als binnen voeding, heel veel verschillende visies zijn. Elke trainer heeft een andere mening en denkt de ultieme manier van trainen te hebben gevonden. Ga op zoek naar wat voor jou werkt en laat je vooral niet verwarren door alle verschillende meningen en theorieën. Vervolgens moet je een keuze maken, wil ik liever iets doen dat ik erg leuk vind of wil ik liever mijn doel behalen. Sommige lessen zijn gewoon leuk om te doen en hoewel ze misschien niet veel doen voor je uiteindelijke doel kan je even lekker ontspannen en zweten. Vergeet niet dat ontspanning een heel belangrijk aspect is van een gezond lijf. Hoewel ik op de bank hangen heerlijk vind, ontspan ik het meest als ik mee doe in een goede dansles. Verstand op nul en mee laten meevoeren met de muziek.. Heerlijk!

Wat is jouw favoriete groepsles? Als je vragen hebt of graag een artikel ziet met meer informatie over een bepaald onderwerp laat dan vooral een bericht achter onder deze blog of op onze facebook pagina.

Don't think it, Face it!

XOXO
Joya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten