8/12/2013

Hoe ver is te ver?

Het klinkt zo makkelijk, opzoek naar de ultieme gezondheid. Er zijn duizenden boeken geschreven over gezonde voeding, op internet is bijna alles te vinden en steeds meer mensen hebben veel verstand van gezonde voeding. Maar hoe meer ik er over lees, hoe meer ik in de war raak. Alles heeft voor en nadelen, maar wanneer wegen de voordelen op tegen de nadelen? Is er eigenlijk nog wel iets dat we zonder angst in onze mond kunnen stoppen? En wanneer slaan we door in onze zoektocht naar de ultieme gezondheid?

Één van mijn grootste zwaktes in het leven is mijn perfectionisme. Ik doe iets óf perfect of ik doe het niet. Als je besluit om opzoek te gaan naar de 'perfecte' gezondheid dan is perfectionisme denk ik je grootste vijand. Ik wordt dagelijks overdonderd door alle beschikbare informatie en schrik nog steeds vaak van de dingen die ik lees. Het gif dat we dagelijks zonder er over na te denken in ons lichaam stoppen terwijl er veel gezondere opties zijn. Maar wat als ook de gezonde opties niet gezond meer blijken te zijn? We kunnen moeilijk helemaal stoppen met eten en daarom is het belangrijk dat we keuzes maken. Wat vinden we echt belangrijk en waar willen we echt rekening mee houden. Wat mij betreft staat buiten kuif dat niemand zuivel, gluten en e-nummers zou moeten eten. De 'positieve' effecten van deze stoffen wegen op geen enkele manier op tegen de negatieve. Dus dat is keuze nummer 1: Geen zuivel, geen gluten en geen e-nummers meer.

Maar dan komt er ineens nog een hele andere sector van gif om de hoek kijken. Denk bijvoorbeeld eens aan cosmetica. In veel cosmetica zitten veel producten die zeker niet goed zijn voor ons lichaam. Maar zijn we, in de zoektocht naar de 'perfecte' gezondheid, bereid om ook al onze dagelijkse verzorgingsproducten te laten staan en of vervangen. Een ding weet ik heel zeker, ik ben dat zeker (nog) niet. Hoewel ik me sinds de geboorte van Maddox een stuk minder vaak op maak dan voorheen, kan ik nog steeds genieten van uren tutten voor de spiegel. Ik ben dol op smokey eyes en nieuwe manieren ontdekken om mijn ogen zo goed mogelijk te doen uitkomen. Daarnaast zou het financieel voor mij zeker niet haalbaar zijn om alles in één keer te vervangen. Aan 'verantwoorde' cosmetica hangt net als aan verantwoorde voeding een aardig prijskaartje. Ik zal hier later nog een verdiepend artikel over schrijven.

Nu hebben we het gehad over een luxe product, cosmetica. Maar wat als we het hebben over anticonceptie. Anticonceptiemiddelen zitten boordevol hormonen en je hoeft geen wetenschapper te zijn om te kunnen bedenken dat dit waarschijnlijk niet het meest positieve effect zal hebben op je natuurlijke hormoonhuishouding. Maar wat moeten we zonder anticonceptie? Ik zie dit zeker niet als een luxe product maar als één van de belangrijkste middelen op de markt. Nu kunnen we natuurlijk stoppen met het gebruiken van de pil, het spiraal of andere producten gebaseerd op hormonen en condooms gebruiken. Maar als we dan toch helemaal eerlijk zijn op de blog.. Ik word daar niet erg blij van en ik denk mijn man al helemaal niet. Als je eenmaal getrouwd bent dan wil je (althans wij) dat gedoe toch achter je laten. En nu durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat er vast wel weer negatieve verhalen te vinden zijn met betrekking tot condooms. Tsja als we echt helemaal 'back to nature' willen kom ik toch uit op een dozijn kinderen of een schapendarm. En nee daar word ik echt niet enthousiast van!

Nou stuitte ik laatst op een andere oplossing voor het anticonceptie 'probleem', de Lady-Comp. Een apparaatje van een kleine 500 euro die aan de hand van je temperatuur dagelijks verteld of je wel of niet vruchtbaar bent. Klinkt ideaal toch? Ware het niet dat ik vrij sceptisch ingesteld ben en me toch afvraag in hoe verre dit betrouwbaar is. Volgens de website is de Lady-Comp voor 99.3% betrouwbaar. Naaste de informatie die de website geeft heb ik geen wetenschappelijke onderzoeken kunnen vinden die deze bewering ondersteunen. Overigens vond ik op internet aardig wat negatieve verhalen van vrouwen die wel degelijk zwanger werden met deze methode. Nu weten we natuurlijk allemaal dat mensen met positieve verhalen deze vaak niet op internet zetten en het meestal de negatieve ervaringen zijn die gedeeld worden. Toch geeft het mij niet meer vertrouwen in de methode.
Naast de betrouwbaarheid heb ik een probleem met de prijs. Het kleine apparaatje kost een kleine 500 euro en elke 2 á 3 jaar moet de batterij vervangen worden door een bedrijf in Duitsland á 37,- euro. Je hebt twee jaar garantie dus als hij er na die tijd mee op houdt zal je toch echt zelf een nieuwe aan moeten schaffen. Nu moeten we in Nederland sowieso betalen voor anticonceptie, maar op de één of andere manier voelt dit toch als een erg grote investering. Daarnaast vraag ik me af wat je moet doen in de tijd dat je batterij vervangen wordt in Duitsland. Ik heb verder geen tijdsindicatie kunnen vinden, maar het lijkt me toch vrij onhandig om het apparaat op te sturen en er dan dus enige tijd geen gebruik van te kunnen maken. Wel zijn er een aantal zorgverzekeringen die een gedeeltelijke vergoeding geven voor de aanschaf van het apparaat.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb absoluut geen ervaringen met de Lady-Comp en ken verder niemand die hier wel ervaringen mee heeft. Mijn mening is uitsluitend gebaseerd op informatie die ik op het internet heb gevonden.

Nee bij mij blijft het spiraal voorlopig fijn op zijn plek zitten. Een bewuste keuze om dat misschien niet helemaal hormonaal in balans te zijn. Maar een elftal aan kinderen, schapendarmen of dure apparaten zitten er voor mij voorlopig niet in.


Wat vinden jullie van de Lady-Comp? En zijn er vrouwen die er bewust voor gekozen hebben helemaal geen hormonale anticonceptiemiddelen te gebruiken in verband met hun gezondheid?

Don't think it, Face it!

XOXO
Joya

4 opmerkingen:

  1. ik denk dat het teveel gedoe is die lady-comp. Ik gebruik geen pil,of ander anticonceptie en dat gaat hartstikke goed moet ik zeggen ;-) door de pil word ik depri..mirenaspiraal kreeg ik cystes op mijn eierstokken en acne en nuvaring vond ik ook niks dus ik dacht ff helemaal niks. Ja af en toe wel condoom of voor het zingen de kerk uit ( ja jij wilde het weten hahaha) als je de pil gebruikt dan heb je dus geen eisprong en dit kan best pijnlijk zijn moet ik zeggen. Maar goed je weet wel wanneer je dan vruchtbaar bent. Als ik zwanger zou zijn zou het ook niet erg zijn maar we willen liever nog even wachten tot na volgend jaar. We willen graag nog naar Amerika ;-) Heb jij mirena spiraal? Is koper spiraal dan niks? daar zitten geen hormonen in namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Patricia!
      Ja he het lijkt mij ook heel veel gedoe! Als je niet heel veel problemen hebt met een eventuele zwangerschap dan is dit zeker een goede oplossing toch?!
      Ik kan zelf ook helemaal niet tegen de pil. Maar dit komt omdat ik een auto-immuunziekte heb. Ik was met de pil 3 van de 4 weken ongesteld. Met hele extreme bloedingen, waardoor ik soms dagen niet uit huis kon.
      Ja ik heb een mirena spiraal, maar heb hier bewust voor gekozen omdat de kans op ongesteldheid dan het kleinst is. Niet goed natuurlijk! Maar ik ben 10 jaar lang zo extreem erg ongesteld geweest dat ik het wel even een fijne adempauze vind zo. En als ik zeg extreem bedoel ik super size tampons incl grootste maanverband en nog meerdere keren op een dag doorlekken. (haha heel fijn onderwerp dit zo;-)) Als dit spiraal eruit moet ga ik me weer opnieuw verdiepen in de opties.

      Verwijderen
  2. Dat is indd geen pretje zeg :-S kun je nagaan wat wij vrouwen maar allemaal moeten doorstaan! ;-) hihihi
    Ik moet nu ook dealen met hevige menstruatiepijn elke maand enja je bent ook ongesteld op tijden dat je het helemaal niet wilt..maar he wanneer is het welkom? nooit!! :-) over verzorgingsproducten heb ik ook genoeg tips!! ;-) bij de tuinen heb je veel dingen die helemaal niet duur zijn en hebben ook leuke aanbiedingen vaak. Zo zijn de dingen van dr. organics lekker en nog hip ook! wat dacht je van kokosshampoo? of royal yelly! allemaal healty. En ook yes too carrots vind ik een fijn merk, en zo hebben ze nog veeeeeeeeeeel meer! Lush denk je trouwens dat dat ook gezond is maar in bijna alles zit wel SLS en droogt mijn huid super uit en kom ik dus niet meer..net als the body shop die er in mijn ogen heel gezond uitziet maar wat een bende stoppen ze in de producten :-S zelf gebruik ik nu van de derma2care gezichtsreiniging van mediotopics ofzoiets ;-) werkt goed! maar weet niet of die zo gezond is maar op aanraden van de huidtherapeut.tonic en facewash zijn iets van 12 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt je onderzoek niet helemaal zorgvuldig gedaan, de LC heeft een accu die niet vervangen hoeft te worden. Voor die 500 euro heb je de Ladycomp met geïntegreerde accu. De Pearly kost 350 en daarvan wordt inderdaad om de 2-3 jaar de batterij vervangen. Verder heb ik veel op internet rondgespeurd naar informatie over de Ladycomp en ben daarbij juist alleen maar positieve verhalen tegengekomen....

    BeantwoordenVerwijderen