8/14/2013

Wat is CrossFit?


Thuis word ik dagelijks 'dood gegooid' met CrossFit verhalen. Ik las ooit ergens de tekst: "Vraag een CrossFitter naar crossfit en verlies drie uur van je leven." Hoe dramatisch het ook klinkt, het is echt waar! Mijn man traint niet alleen volgens de CrossFit methode, maar is ook gecertificeerd CrossFit trainer. Double the trouble. Nee hoor, ik vind het super om te zien hoe gepassioneerd hij is als het op trainen aan komt. Toch ben ik soms erg blij met mijn talent om in een gesprek 'uit te zonen' zonder dat hij het door heeft. Hij is zijn verhaal kwijt en heeft nooit gemerkt dat ik er geen woord van heb gehoord ;-). Maar wat is CrossFit nou eigenlijk? Is het weer een nieuwe fitness hype of is het echt dé nieuwe manier van trainen? Ik vroeg aan Bram om CrossFit te omschrijven in maximaal twee zinnen. Crossfit is: "Altijd gevarieerde, functionele oefeningen, op een hoge intensiteit." Klinkt leuk maar wat houdt dat dan precies in?





CrossFit is komen overwaaien vanuit Amerika en krijgt nu steeds meer voet aan de grond in Europa. In Amerika is CrossFit niet meer uit het straatbeeld weg te denken en ook in Nederland worden steeds meer 'CrossFit Boxen' opgestart. CrossFit is een trainingsmethode die gewichtheffen, gymnastiek en cardio combineert met als doel algehele fitheid. Dat uit zich in de praktijk in hele gevarieerde trainingen. Geen dag is hetzelfde binnen de CrossFit. De programma's worden zo gemaakt dat je in feite 7 dagen per week zou kunnen trainen zonder daarbij je spierherstel in de weg te zitten. Daarnaast zijn er voor alle oefeningen aanpassingen mogelijk waardoor iedereen, van elke leeftijd, elk niveau, op elk moment met CrossFit zou kunnen beginnen.


Crossfit bij sportcentrum Kenamju
Een CrossFit les bestaat normaliter uit een warming up, techniek training en een WOD (Work-out of the day). De WOD is elke keer anders en je weet van te voren dus in principe nooit wat je die dag zal gaan doen. Bram schrijft het programma voor de trainingen bij Kenamju en verteld mij nog wel eens wat de training inhoud. Best fijn, want dan kan ik me er enigszins op voorbereiden, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling. Het maakt binnen CrossFit niet uit of je het nou leuk vindt of niet, het hele lichaam wordt op verschillende manieren getraind. De ene keer ben je voornamelijk bezig met gewichtheffen, terwijl je de volgende dag misschien een paar kilometer moet roeien. Bij een CrossFitles voer je de WOD uit met meerdere personen tegelijk. Er is dan ook altijd een lichte competitie. De tijden of herhalingen worden op een white board geschreven en je probeert toch altijd om niet onderaan te eindigen (tenminste ik wel!). Daarnaast is het ook een overwinning op jezelf om elke keer beter te scoren.

Zelf vind ik het gewichtheffen echt super leuk! Dit had ik van te voren echt niet gedacht omdat het vrij statisch is en als danser ben ik daar totaal niet mee bekend. Ik ben er dan ook echt helemaal niet goed in. Bram heeft altijd wat aan te merken op mijn squats en hoewel ik er (stiekem) van overtuigd ben dat wat hij wil niet mogelijk is, ben ik vastberaden er goed in te worden. Ik voel me namelijk echt heel 'bad ass' als ik zwetend een stang met gewichten boven me hoofd weet te krijgen. En als ik ooit een pull up kan geef ik een feestje! De duurtrainingen waarbij je lange tijd hetzelfde moet doen vind ik een stuk minder leuk. Een paar kilometer roeien is gewoon geen lol aan. 

Binnen de CrossFit wordt gebruik gemaakt van veel termen en afkortingen. In het begin kan dit allemaal best verwarrend zijn en zelfs een beetje intimiderend over komen. De afkortingen die ik hieronder nog een keer heb toegelicht zijn wel handig om te weten, omdat die op de blog ook nog vaker langs zullen komen.

WOD - Work-out of the day
AMRAP - As many repetitions as possible (Zoveel mogelijk herhalingen binnen een vaste tijd)
For time - Zo snel mogelijk

CrossFitters zijn groot voorstander van eten als de oermens, denk hierbij aan Paleo, cavemandiet maar ook het hormoonbalansdieet sluit hier redelijk goed bij aan. Alle levensstijlen raden aan om gluten, zuivel en e-nummers te laten staan. Er zijn een aantal verschillen binnen de 'regels' van de diëten. Paleo raadt bijvoorbeeld aan om helemaal geen tarwe te eten, terwijl je binnen het hormoonbalansdieet wel glutenvrije tarwe kan eten. Ik denk dat het voor iedereen verschillend is wat wel of niet werkt. Zelf probeer ik uit alles wat te halen en zo te vinden wat goed voor mij werkt.

Een goede tip als je gluten, zuivel en e-nummer vrij eet of wil gaan eten: Google eens op Paleo Recepten. Er is zoveel lekkers te vinden en het is een goede zoekterm waarbij je zeker weet dat het recept aan jouw dieet eisen voldoet. Wel komen de recepten vaak uit Amerika en is het dus even uitvogelen wat de ingrediënten in het Nederlands zijn. 


Onderstaand filmpje geeft een goed beeld van wat crossfit nou precies inhoud!




Wat vind jij van CrossFit? En is het iets dat je in de toekomst misschien zou willen proberen?

Don't think it, Face it!

XOXO
Joya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten