8/09/2013

Wat eten we vandaag?

Ik ben een echte pinda zoals de meeste mensen dat noemen, 50% Indonesisch, 50% Hollands. Ik heb zelf niet zo heel veel van mijn Indische cultuur mee gekregen; ik spreek de taal niet en mijn eten smaakt lang niet zo lekker als dat van mijn oma.
Toch zie ik het als een luxe om ouders te hebben met een verschillende afkomst. Mijn ouders zijn gescheiden dus als ik bij mijn moeder was aten we vaak lekker stamppotten (je kent het wel boerenkool, andijvie stamppot enz.) of aardappelen met vlees en groenten. Bij mijn vader aten we daarin tegen weer Gado gado, nasi en gekruide frikadellen. Nee dit zijn niet de frikadellen die je bij de Febo uit de muur trekt, zie het recept op www.indonesiepagina.nl, op zich een hormoonbalans waardig recept als je bijvoorbeeld kokosolie zou gebruiken in plaats van boter.

Nu ik samen met mijn vriend een drie jarige dochter heb probeer ik gevarieerd te koken. Ik vind het belangrijk dat ze leert om alles eerst te proeven voordat ze er een mening over vormt. Ik kan haar bijvoorbeeld heel gelukkig maken met zwarte olijven, komkommer of avocado. Nu moet je niet denken dat ik de perfecte 3 jarige heb met eten. Als ik haar zou laten kiezen tussen komkommer of een snoepje gaat ze natuurlijk voor snoep. En ook tijdens het avond eten hebben wij af en toe strijd dat ze haar eten moet opeten zonder dat meer dan de helft op de grond beland.

Toch vraag ik mij af hoe andere gezinnen dit met avond eten doen (ook mensen zonder kinderen hoor).
Je wilt toch elke avond een gezond gerecht op tafel, maar meestal wil je niet te lang in de keuken staan en moet het ook nog eens lekker zijn. Geef toe.. Als je de hele dag hebt gewerkt en moe bent, heb je geen zin om nog uren aan een gerecht te werken. Ik in ieder geval niet, dan ga ik liever naar de snackbar om de hoek voor een patatje of ik gooi een kant en klare pizza in de oven die binnen 20 min klaar is. 

Helaas is dit vanaf nu geen optie meer. We willen verandering in ons eet patroon, patat en pizza gaan ons daar niet bij helpen. Een paar tips die Joya en ik hebben bedacht kunnen ons (en hopelijk ook jullie) daar misschien bij helpen.

- Als je een dag vrij bent doe dan genoeg boodschappen voor de rest van de week, of tot je volgende vrije dag. Het is fijner om al eten in huis te hebben dan dat je na werk nog boodschappen moet doen.

- Besteed één dag of een aantal uur aan voorbereidingen. Maak allemaal verschillende gezonde gerechten en tussendoortjes die je in kan vriezen. Zorg dat je voor je werk of afspraak de benodigde spullen uit de vriezer haalt en tegen de tijd dat je thuis bent is het ontdooid. Even opwarmen en voila je eten is klaar. Je tussendoortje gooi je natuurlijk in je tas voordat je weg gaat zodat je altijd iets gezonds bij je hebt.

- Maak kant en klare smoothie zakjes voor in de vriezer. (Voor tips zie Joya haar blog over smoothies.)

- Zorg dat je altijd ingrediënten voor een goed vullende salade in huis hebt. Stel je bent door je maaltijden heen of je bent een keertje vergeten je maaltijd eruit te halen voor je weg gaat, kan je altijd nog een lekkere maaltijd salade maken. Let wel op de houdbaarheid van de producten, weggooien is natuurlijk zonde!

- Zorg voor een goede basis zoals kruiden, noten enz en vul deze op tijd weer aan. Is iets bijna op? Zet het op een boodschappenlijstje. Niks is zo vervelend als op het laatste moment toch nog naar de supermarkt moeten omdat je net dan ene ingrediënt niet in huis hebt.

Gezond leven komt voor een groot deel aan op voorbereiding. Hoe minder je aan het lot over laat, hoe makkelijker het is om je aan je gezonde gewoontes te houden, ook in onverwachte situaties.


Nou van al dat typen heb ik best wel trek gekregen hihi, ik ga maar eens snel kijken wat voor lekkers mijn keuken te bieden heeft! Voor leuke tips kan je altijd een reactie achter laten op onze blog of op onze facebook pagina.




Don't think it, Face it!!
XOXORoos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten