8/11/2013

Verjaardag en Indische gezelligheid

Afgelopen vrijdag was ik jarig.. Jaja 24 jaar alweer! Ik zou het eigelijk gaan vieren met vrienden en familie maar mijn lieve vriend verraste me met een bezoekje aan de Efteling.

Ondanks dat we naar de Efteling zijn gegaan, heb ik me wel afgevraagd: hoe kan ik op een gezonde manier mijn verjaardag vieren? Ik heb altijd geleerd dat eten heel belangrijk is op een gelegenheid (toch iets van mijn Indische achtergrond denk ik). En in plaats van worst en kaasjes op tafel, stonden we vaak wel een paar uur in de keuken om de gasten verassen met iets lekkers zoals tappas, een rijsttafel of een lekkere pasta. Maar als ik nu mijn verjaardag wel had gevierd zou ik mijn familie en vrienden moeten verassen met iets wat hormoonbalans waardig zou zijn. Ik denk dat ik die stap maken wel moeilijk had gevonden aangezien ik graag iets wil maken wat iedereen lekker vind en de dingen die we maken smaken toch net iets anders dan de meeste gewend zijn. (Denk dat iedereen wel die ene oom, tante, opa of neef in de familie heeft die moeilijk is met eten). Uiteindelijk was ik stiekem best een beetje opgelucht dat we naar de Efteling gingen!

De Efteling was een hele gezellige dag maar niet zo gezond ;-). Eigenlijk vind ik dat ze op zulke pretparken wat beter na moeten denken over het voedsel dat ze aanbieden. Overal waar je kijkt zie je snoep, pannenkoeken, patat, donuts, en suikerspinnen kraampjes. Logischerwijs worden mensen dan verleid om zulke dingen te eten in plaats van iets gezonds. Ik had wel wat fruit en amandelen mee genomen maar kon het niet laten om toch een patatje te eten (jaja niet heel gezond maar ik was jarig daarvoor mag ik wel een uitzondering maken toch?). Stiekem hoop ik dat we met onze blog mensen toch zo kunnen inspireren dat er ooit in de toekomst wat meer gezonde opties komen in pretparken zodat mensen ook gezonde keuzes kunnen maken. Wat trouwens wel heel goed voor je is, is dat je de hele dag in beweging bent. Je loopt de hele dag door het park heen om van de ene attractie naar de andere te gaan. Ik was kapot aan het einde van de dag, ik denk dat we zoveel gelopen hebben dat de calorieën van het patatje er wel weer af zijn. Nu hopen dat m'n hormonen niet helemaal in de war raken!


Even uitrusten van het vele lopen..


En.. Voor mijn vriend een goede krachtraing ;-)

Vandaag had ik weer een feestje, naja eigenlijk een afscheid.. Mijn neef gaat voor 3 jaar naar Curaçao voor zijn werk (jeetje wat gaan we hem missen). Ik heb geprobeerd om de lekkere hapjes een beetje uit de weg te gaan. Ik moet wel eerlijk bekennen, ik kon de chocola niet laten liggen haha wat zagen die er lekker uit zeg! En stiekem smaakte ze ook extra lekker omdat het niet "mocht". Verder heb ik voornamelijk water gedronken en 1 glas sangria (dat smaakte ook zooo lekker haha).


Als avond eten aten we Saté, lontong (plak rijst), tempé (een koek van soja, gemaakt van sojabonen), sperzieboontjes, witte kool, komkommer, taugé, zelfgemaakt pindasaus en kroepoek. Dit smaakte ook heel erg lekker en gezond ook door de vele groentes die erbij zaten.



Ziet er lekker uit toch? Ik had de pindasaus niet genomen omdat ik niet precies wist hoeveel E-nummers er in zouden zitten, ook al was het zelf gemaakt.


Ik ga nu alleen wel lekker slapen we hebben een druk weekend gehad en morgen staat Joya en ik vroeg in de sportschool.. 

Waar kunnen jullie de verleiding van ongezond voedsel moeilijk weerstaan?

Don't think it, Face it!

XOXO
Roos

1 opmerking:

  1. Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Mijn man is ook hald indo half nederlands ;-) pindakaas noem ik hem hihihi. En ja ik vind dat soort uitjes ook heel lastig al hebben ze bij de grote restaurants wel glutenvrije frikadellen :-) sausjes vind ik ook lastig e-nummer vrij..ga maar eens bij de Natuurwinkel kijken. En ik ben gek op pindakaas. Gewoon calve want die van de Natuurwinkel is smerig. Amandelpasta is wel erg lekker maar duur..je doet er wel lang mee.

    BeantwoordenVerwijderen