8/06/2013

Mijn eerste crossfit ervaring

Je zou kunnen zeggen dat ik een sportief gezin heb. Zelf heb ik mijn hele leven gedanst, eerst de dansacademie bij Lucia Marthas en daarna ben ik cheerleader geweest bij de Amsterdam Admirals. Door gezondheidsproblemen kon ik zelf niet meer uitvoerend dansen waardoor ik me ben gaan richten op het lesgeven. Ik geef dansles en bijna alle groepslessen die je in een reguliere sportschool kan volgen. (Geen spinning! Een uur op zo'n fietsje zitten met zadelpijn trekt me niet zo.) Mijn man is vroeger professioneel judoka geweest en is op het moment personal trainer en manager van de fitness, groepslessen en crossfit bij sportschool Kenamju. 
Best sportief allemaal zou je zo zeggen. Ik zal eerlijk zijn.. Ik haat sporten! Ik ben volledig motorisch gestoord als het aankomt op balspelen en fitness vind ik al helemaal geen bal aan. Groepslessen wil ik nog wel eens volgen, maar als danser word ik daar ook niet echt heel enthousiast van. Nee naast dansen is er weinig aan lichaamsbeweging wat ik leuk vind. Voor mijn zwangerschap vond ik het ook nooit zo nodig. Ik was altijd heel slank (volgens vele eigenlijk te dun), gaf 15 uur in de week les en vond het wel prima zo. 

Toen werd ik zwanger.. Om een lang verhaal kort te maken. Een 36.5 week durende nachtmerrie met 16 weken bedrust en 40 kilo erbij.. Ja echt 40 kilo.. Toen ik werd ingeleid woog ik bijna 100 kilo, met striae tot in m'n knieholtes en 5 extra cup maten. Nu na 10 maanden is het tijd voor actie! Ik ben bijna 35 kilo kwijt en het wordt tijd om m'n lichaam weer in vorm te brengen. Van uitgezakte moeder naar fitte jonge vrouw (en moeder natuurlijk).

Met de opening van de nieuwe sportschool Kenamju, waar mijn man en ik beide werken, is er geen tijd meer voor excuses. Vol goede moed stond ik dus gister om 07.30 (dat is toch geen normale tijd meer!) in de eerste crossfit les. Van de week zal ik een artikel plaatsen met wat meer informatie over crossfit.

Na de training
De eerste les was zwaar.. Heel zwaar.. Maar ik heb het volgehouden! Na een warming-up en techniek training deden we een WOD (work-out of the day) die er als volgt uitzag, twee rondes van:
500m roeien
40 squats
30 sit ups
20 hand release push ups
10 pull ups (aangepast voor onervaren vrouwen zoals ik)

En dit dan zo snel mogelijk.
Er deed nog een vrouw mee die in de eerste ronde sneller was met roeien. Competitief als ik ben besloot ik echt niet achter haar te eindigen en heb ik alles gegeven om haar niet alleen in te halen, maar ook voor te blijven. Met succes! 
Wat een heerlijk gevoel! Bezweet, buiten adem op de grond vallen na de work-out maar je doel behaalt hebben!

De spierpijn was en is zeker aanwezig maar niet zo afgrijselijk dat ik niks meer kan. Dus om m'n goede voornemens waar te blijven maken stond ik er vandaag weer! Een nieuwe work-out dus een nieuwe uitdaging. En ook vandaag was ik niet de laatste! 2 mannen heb ik achter me gelaten en wat voelde het super! Als klap op de vuurpijl was ik ook nog op de fiets gegaan ipv met de bus en ik heb bijna net zo'n hekel aan fietsen als aan banaan (en ja dat zegt heel wat ;-)).

Ben benieuwd hoe ik me morgen voel. Ik moet morgen zelf een steples geven en wie weet pik ik nog een lesje mee!


Haarlems Dagblad
Voor ik het vergeet, heb ik weer, mijn eerste crossfit les en ja hoor ik sta in het Haarlems Dagblad (Zie foto). Gelukkig zie je mijn bezwete, rode hoofd niet! 

Don't think it, Face it!!

XOXO
Joya

3 opmerkingen:

  1. Hey meid, tering!! 40 kilo? Ik heb nog geen kindje maar dat is toch wel mijn grootste angst!! Ik ga jullie blog zeker volgen want zoals je weet eet ik al gluten en lactose vrij maar ik wil ook graag de e-nummers gaan skippen.ik ben nog niet helemaal om om bij kenamju te gaan fitnessen maar wie weet komt dat nog. Ik blijf echt voor de zumba van katka bij spaarneboog zoals veel meiden. Wil ze niet missen.maar de les is wel erg vol nu..we zullen zien! Voeding boeit mij nu al een paar jaar ivm de allergien..voorheen stopte ik alles gewoon in mijn mond maar nu ga ik toch steeds bewuster ermee om en lees ik er ook veel over. Jullie het boek 100% gifvrij al gelezen van julia kang? Daar ben ik nu aan begonnen. Heel veel succes met jullie blog!! Gr patries xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja 40 kilo.. Ook mijn grootste nachtmerrie ;-)! Had niet gedacht ooit in m'n leven 100 kg te wegen!
      Leuk dat je ons gaat volgen! Ja het is allemaal een uitdaging hé, om het zo gezond mogelijk te krijgen. Dus we hopen ook op reacties van mensen zoals jij die er al langer mee bezig zijn, zodat we van elkaar weer kunnen leren! Super leuk!
      Ik snap het hoor! Ben zelf ook erg fan van Katka ;-), maar Kenamju zit er voorlopig nog wel hoor! Dus als je je bedenkt ben je van harte welkom! Kan niet anders zeggen dan dat de sportschool echt prachtig is geworden!
      Nee hebben we niet gelezen, is het wat? Ga van de week maar eens naar de bieb weer!
      XOXO Joya

      Verwijderen
  2. ik ben er net in begonnen maar voor wat ik heb gelezen is het zeker ook wat voor jullie blog en sluit het mooi aan bij het dieet ;-) zoals de tekst alles wat een reclame heeft is slecht voor je hahaha nou daar heeft ze zeker gelijk in ;-)en ook gaat het over hormonen in balans enz.

    BeantwoordenVerwijderen